Ett komplett system för handläggning inom färdtjänsten
Utifrån kommuner och regioners behov av ett specialiserat system för färdtjänsthandläggning utvecklades Navet. Systemet är väl beprövat sedan 2009 och är uppskattat av våra kunder tack vare dess användarvänliga funktioner och Addoceos branschkunskap.
I somras blev Addoceo en del av Stamford och Addnodekoncernen. Ett av de system som Addoceo har utvecklat är en applikation för handläggning av färdtjänst som idag används av flera kommuner och regioner. Bland dessa kunder finner vi Umeå kommun, Region Värmland, Linköpings kommun och fler därtill. I nära samarbete med erfarna handläggare och med utgångspunkt i deras uttalade behov utvecklades Navet, ett komplett system som hanterar ärenden som rör serviceresor. I området serviceresor hanteras olika ärenden som färdtjänst, riksfärdtjänst, parkeringstillstånd med mera. Navet är väl beprövat sedan 2009 och kan dessutom skräddarsys efter varje kunds enskilda behov och önskemål. Målet var att skapa ett system som var användarvänligt för handläggarna och effektiviserade handläggningsprocessen.
Vi har pratat med Ewa Svedare Riddergard som är handläggare med ansvar för den särskilda kollektivtrafiken på Region Gotland. Ewa har varit på Region Gotland de senaste tio åren, och kom till sitt nuvarande jobb från en roll som färdtjänsthandläggare inom Värmlandstrafiken.
Hur länge har ni använt er av systemet?
– I ungefär ett år. Vi hade ett system som var skapat för socialtjänsten men inte anpassat med funktioner som handläggning inom färdtjänst kräver. Vi gjorde en upphandling av ett nytt handläggningssystem där vi kravsatte det vi tyckte var viktigt.
Enligt Ewa är Navet lätthanterligt och har med alla de funktioner och ärendetyper som hon och hennes kollegor hade efterfrågat, som exempelvis dokumentering av färdtjänst, hantering av parkeringstillstånd och sjukresor med egen bil. Hon beskriver läget som att det ’såklart alltid finns utrymme för förbättring’, men att Navet täcker de behov som Region Gotland har idag.
Hur ser möjligheterna ut för er att påverka och komma med förslag på förändringar?
– Bra. Vi kan komma med förslag och känna att vi blir lyssnade på. Däremot finns det inget konkret som vi idag känner att vi vill ändra på. Men behoven kan alltid förändras i framtiden och då vet vi att vi alltid kan höra av oss till Addoceo.
Upplever ni att det är enkelt att få kontakt med supporten om ni har några frågor eller behöver hjälp?
– Det är aldrig några problem att höra av sig och vi får alltid våra frågor besvarade snabbt. Vi vet vilka vi ska ta kontakt med och vi har ett bra förtroende för Addoceo.
Åsa Haraldsson som är färdtjänsthandläggare på Region Värmland har liknande erfarenheter. Hon har arbetat i Navet sedan 2010 och tycker att programmet är enkelt och lätt att förstå, vilket underlättar handläggningsprocessen.
– Systemet är ett bra och lätthanterligt system som fyller sitt syfte. Om vi har önskemål eller om det är något som krånglar får vi alltid det snabbt åtgärdat. Vi är nöjda med den service vi får från Addoceo och har alltid haft en bra kontakt, menar Åsa.