Var är båten?
Att veta exakt var ett fartyg befinner sig är inte alltid helt enkelt, när väder och vind påverkar tidtabellen och vattnet rör sig hela tiden. Stamfords samarbetspartner har en lösning på problemet, en lösning som fungerar lika bra på världshaven som hemma i hamnbassängen.
Varje dag året runt, kring hela jordklotet, fraktar hundratusentals båtar gods och passagerare till deras olika destinationer. För den som står i hamnen och väntar är det ofta angeläget att få veta exakt när båten kommer att anlända, oavsett om det man ser fram emot är en efterlängtad släkting på väg hem från semesterresan eller containrar som ska lastas av.
Sedan 2014 har detta blivit betydligt lättare eftersom alla större fartyg numera är utrustade med så kallade AIS-transpondrar som regelbundet skickar ut signalen ”här är jag” till satellitmottagare högt upp i skyn. Förkortningen står för Automatic Identification System vilket ska tolkas helt bokstavligt; signalen förmedlar inte bara positionen utan också vilket fartyg det rör sig om.
Nu zoomar vi in, från Atlanten och Stilla havet till hamnbassängen hemma i X-stad eller Y-köping. Även här är det högintressant att veta var de olika fartygen befinner sig, till exempel vem som just nu håller på att bunkra vatten eller om det har blivit platser lediga vid en viss kaj.
– Det finns många system som klarar att hantera den internationella trafiken och som har funktionalitet för när fartygen väntas till en viss hamn. Men det är för schablonartat för våra kunder, vi vill att de ska kunna definiera själva precis hur deras hamnområden ser ut och var kajerna ligger, berättar Thomas Slånmark som är produktchef på Stamford.
Stamford skannade marknaden och hittade lösningen nära danska Aalborg. Här ligger GateHouse Maritime, ett företag med rötterna i satellitteknologi som därifrån kommit in på den marina marknaden och i dag är en av de ledande inom just AIS.
– Vi har kunder över hela världen, bland annat många myndigheter som är intresserade av att kunna spåra fartyg. Den delen av verksamheten har expanderat rejält de senaste åren, säger Christian Köhl som är försäljningschef på GateHouse Maritime.
Lättanvänt webbgränssnitt
Att GateHouse Maritime kunde leverera i många länder var intressant för Stamford, men avgörande för valet var också att deras system har ett lättanvänt webbgränssnitt.
– Kunderna kan rita in direkt i systemet hur deras område ser ut, med alla detaljer på rätt plats precis som de vill ha det. En annan fördel är att de har nationella sjökort inlagda i systemet, inte bara översiktliga internationella kort, förklarar Thomas.
Tipset om GateHouse Maritime kom från en av deras egna grannar, nämligen hamnen i Aalborg. Hamnen hade ett väl fungerande samarbete med dem sedan tidigare, och blev nu en av de första att integrera deras AIS-tjänst i Portit-systemet från Stamford.
Integration på en vecka
– Integrationen gick verkligen smärtfritt, det hela var klart på en vecka. Det är några mindre funktioner som inte är uppsatta än men jag räknar med att de kommer på plats snart, säger Peter Bjerg Olesen som är logistik- och teknikspecialist på Aalborgs Hamn.
Den nya lösningen är också installerad i Stockholm, och nu hoppas förstås både Stamford och GateHouse Maritime att ännu fler hamnar ska se fördelarna med samarbetet.
Och i Aalborgs Hamn har de redan idéer om hur man skulle kunna utveckla det nya systemet vidare framöver.
– Tänk om man kunde integrera med artificiell intelligens och data från ännu fler källor, då skulle ankomsttiderna kunna bli ännu mer precisa. Och så skulle man koppla på fler enheter än bara fartyg, det borde ju gå att använda samma princip för att följa var till exempel lastbilar och utrustning befinner sig, säger Peter Bjerg Olesen.
Peter Bjerg Olesen
Logistik- och teknikspecialist, Aalborgs Hamn